Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren

+  Henk van Ess heet u welkom bij Voelspriet.nl Zoekforum en Zoektips
|-+  Nieuws
| |-+  Actueel (Beheerder: Henk van Ess)
| | |-+  Voelspriet in Telegraaf: over MSN Search
0 Geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 3 » Omlaag Print
Poll
Vraag: Maakt MSN Search een kans tegenover Google?
ja   -11 (57.9%)
nee   -6 (31.6%)
misschien   -2 (10.5%)
Totaal aantal stemmen: 18

Auteur Topic: Voelspriet in Telegraaf: over MSN Search  (gelezen 36932 keer)
Henk van Ess
Voelspriet.nl
Webmaster Voelspriet
Uiterst actief in forum

Geslacht: Man

Webmaster Voelspriet

Bekijk profiel WWW
Voelspriet in Telegraaf: over MSN Search
« Gepost op: dinsdag, 01.02.05 09:22 »

BRON: DE TELEGRAAF

MSN vernieuwt zoekmachine

MSN introduceert een nieuwe zoekmachine die sneller en preciezer werkt dan haar weinig succesvolle voorganger. Je kunt hiermee nieuws, afbeeldingen en andere informatie vinden. MSN Search is gebaseerd op een nieuwe door Microsoft ontwikkelde techniek. De zoekmachine is volledig geïntegreerd met MSN.nl, MSN Hotmail en de nieuwste (test)versie van MSN Messenger (7.0). Joost Nienhuis, manager MSN Nederland, zegt: „Tijdens het chatten kan je hierdoor heel gemakkelijk samen zoekresultaten delen.”
        Ook kan worden gezocht op net ververste sites of juist sites zonder wijzigingen. De resultaten zijn overzichtelijk te rangschikken, bijvoorbeeld op de datum dat de site of de pagina voor het laatst is bijgewerkt dan wel de populariteit van de site.
       De zoekresultaten kunnen namelijk worden gefilterd op populariteit en actualiteit. Met een schuifbalk is het bijvoorbeeld mogelijk uitsluitend populaire sites te laten zien of juist het tegenovergestelde. Die laatste mogelijkheid zet een antwoordenlijst letterlijk op zin kop.
       Zoekexpert Henk van Ess: „Dat laatste is handig voor het zoeken naar encyclopedische informatie.” In de Amerikaanse versie van MSN Search zit overigens de Encarta encyclopedie al ingebouwd. Het voornemen bestaat dit later eveneens in de Nederlandse editie te doen. Ook ’dichtbij mij in de buurt’ functie ontbreekt hier. In Amerika kan je bij het intypen van het woord ’pizza’ een lijst met pizzakoeriers in de omgeving.
       Nienhuis hoopt met zijn nieuwe MSN Search waarbij de Yahoo-technologie opzij werd gezet, een substantieel marktaandeel te bereiken. In december was het marktaandeel van MSN Search overigens gezakt naar een schamele 2 procent. Zo blijkt uit de laatste Nationale Search Engine Monitor van Checkit en RM Interactive. Vergeleken met oktober steeg het marktaandeel van de onbetwiste leider Google met liefst 10 procent naar 84 procent. Vooral Ilse verliest snel terrein. Microsoft gaat prat op de omvang van de index, hoewel die met 5 miljard pagina’s nog een flink stuk onder de 8 miljard van Google ligt. Ook de frequente actualisering ervan en de mogelijkheid de zoekopdracht heel simpel te verfijnen zijn belangrijk. Maar zoekexpert Arjan Dasselaar’s eerste indruk is minder positief. Zijn voornaamste kritiekpunt is de omvang van de database. Dasselaar, auteur van het Handboek Internetresearch (Van Duuren Media), zegt: „Zoek maar eens op ’Ansbacher accounts’, een grote fraudezaak die de Ierse politiek al jaren op zijn kop zet. Google geeft 1340 treffers, MSN slechts 170. Daardoor mis je zaken.” Dasselaar begrijpt de prioriteitstelling ook niet. „Zo lijkt MSN andere sites gewicht te geven dan Google. Bijvoorbeeld buitenlandse sites als je een binnenlandse zoektocht doet.”

Filteren
       Het valt Dasselaar op dat MSN veel gewicht geeft aan sites die zichzelf goed weten te promoten. Hij concludeert aan de hand van een aantal tests dat Google nog steeds beter is in het filteren van kaf onder het koren. Wel prettig vindt hij het dat MSN net als Google een cachefunctie aanbiedt. Dat is het kopje onderaan een zoekresultaat waarmee je soms een pagina kunt terughalen die al van internet is verdwenen. Volgens Henk van Ess, de drijvende kracht achter Voelspriet. nl, heeft MSN Search het uiterlijk van concurrent Google behoorlijk gekopieerd. „De toeters en bellen zijn bij MSN verdwenen. De zoekmachine ziet er strakker uit dan ooit. Nieuws wordt boven de zoekresultaten gezet. Ook Google doet dat zo. Zelfs onder de motorkap zijn er overeenkomsten. Net als bij Google is het voor MSN Search belangrijk hoe vaak een website op internet wordt genoemd. Hoe meer verwijzingen des te hoger de site scoort in het antwoordenlijstje.”

De nieuwe MSN Search is overigens goed te gebruiken naast Google omdat de overlap minder is geworden. Dat is dan weer het voordeel van zoekmachines die op een eigen technologie zijn gebaseerd. Van Ess: „De antwoorden van Google en MSN verschillen behoorlijk.” Volgens Marc Hoenke, marketing manager MSN Nederland, speelt ook de manier waarop een site is opgebouwd, een rol bij de rangschikking van zoekresultaten. „Een heldere structuur biedt voordelen. Daarom scoren weblogs hoog bij ons. Ingewikkelde sites met veel Flash-techniek komen lager te staan.” Verder is een manier gevonden om te voorkomen dat makers van websites het resultaat kunnen manipuleren door bepaalde listen toe te passen.
       Een speciale functie is de geautomatiseerde nieuwsservice. Deze doorzoekt ook in Nederland alle belangrijke nieuwsbronnen, zodat gebruikers snel het meest actuele nieuws vinden over allerlei onderwerpen in de media.
       Net als Google heeft MSN Search de optie ’geavanceerd zoeken’. Daarmee kan heel precies een zoekopdracht worden gedefinieerd. Zo kunnen bijvoorbeeld specifieke sites of domeinen worden uitgesloten of juist opgenomen in de zoekopdracht. Er kan ook worden gezocht naar informatie uit een specifiek land of informatie in een taal, zoals het Nederlands. Om op locatie te zoeken moet je bij Google naar een andere pagina. Op taal zoeken kan daar via het scherm ’geavanceerd zoeken’. Zoekexpert Dasselaar vindt dat Google ook op gebied van ’snufjes’ op punten wint van MSN Search.

--------------------------------------------------------------------------------

1 februari 2005

« Laatste verandering: dinsdag, 01.02.05 09:37 door Henk van Ess » Gelogd
elminjas
Vriend(in) van Voelspriet tot 1 juli 2009
Uiterst actief in forum

Voelspriet!

Bekijk profiel WWW
Re: Voelspriet in Telegraaf: over MSN Search
« Antwoord #1 Gepost op: dinsdag, 01.02.05 10:33 »

Beste Henk

Heel leuk dat u vermeld wordt, wat mij opvalt aan de MSN zoekmachine is de kwalitatief goede resultaten en dat al die vervelende "marktplaats en co" advertenties niet bovenaan pronken in deze zoekmachine. 
Dat vindt ik een nadeel bij Google.
Jammer dat de cache functie nog niet werkt bij MSN.

Ik had al een tijd geleden gemeld dat Microsoft van zich liet horen en nu is het eindelijk zover.
Een mooi ogende zoekmachine met goede resultaten en veel potentieel!

Ik denk niet dat MSN , Google nadoet; laten we eerlijk zijn wie doet wie na in deze business. 
Google is een prima zoekmachine die ik dagelijk gebruik maar ik ben bang dat Google te ver doorschiet met het overschot zoals de marktadvertenties en collega's.
En dan denk ik wel eens aan Henk van Ess zijn spreek woorden "een zoekmachine verliest zijn geloofwaardigheid maar een keer" !

met vriendelijke groeten

Frank
« Laatste verandering: dinsdag, 01.02.05 11:30 door elminjas » Gelogd

A dream for the dreamer and esteem for those who put in all efforts to realize their dreams!
Tibetaanse Lhasa Apso hond uit Tibet het dak van wereld.. EL Minja's Lhasa Apso
jhonnie
Uiterst actief in forum

Ik gebruik google.nl, want dat is de minst slechte

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: dinsdag, 01.02.05 14:28 »

Was ik eerst erg pro google (nog trouwens) maar ik geloof nu ook dat andere zoekmachines een kans gaan maken hoor.

Enkele nadelen van msn search voor mij:

1. langer adres search.msn.nl
2. inhoudelijk kleinere database
3. stel dat je een antwoord hebt ingetikt en je wilt weer naar de startpagina (dan kun je bij andere zoekmachines gewoon op het logo klikken en kom je terug op de startpagina) bij msn dus niet.'
4. wat raar is is dat je bij zoeken met zoeken in nederlands of zoeken alleen nederlandse pagina's allebei uitgevinkt krijg je nog allemaal nederlandse resultaten. voorbeeld: http://search.msn.nl/results.aspx?q=firefox&FORM=QBHP

Msn maakt zeker een goede kans als zij de database nog eens vergroten en de overlap met google niet al te groot is, anders is er immers geen reden om over te stappen danwel om gewoon MSN als hoofdzoekmachine te gebruiken.

MSN + Encarta is zeker handig vooral als je snel even wat feitjes wil hebben, maar ik hoop ook dat ze de nederlandse versie erin doen.

Wat denk je Henk zou MSN nou een goede zoekmachine zijn/blijven ik heb tot nog toe redelijk goede resultaten gevonden (behalve mijn kritiekpunten)

Zoeken is zoeken
Huza
Moderator
Uiterst actief in forum

Dit forum is het helemaal !

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: dinsdag, 01.02.05 15:09 »

http://www.telegraaf.nl/i-mail/17717111/Microsoft_lanceert_nieuwe_zoekmachine.html

Henk van Ess
Voelspriet.nl
Webmaster Voelspriet
Uiterst actief in forum

Webmaster Voelspriet

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: dinsdag, 01.02.05 15:19 »

Dit was het hele antwoord dat ik aan De Telegraaf gaf:

MSN Search claimt dat de zoekmachine meer dan 8 miljard pagina’s bevat
– net als Google. Dat is onvoorstelbaar veel informatie. Iemand moet
elke dag onafgebroken 21 miljoen webpagina’s lezen om aan het eind van
het jaar alles gezien te hebben. Dat lukt natuurlijk geen mens.

MSN Search heeft optisch Google behoorlijk gekopieerd.

De toeters en bellen zijn verdwenen: de zoekmachine ziet er strakker
uit dan ooit

Rechts van de resultaten verschijnen soms advertenties -
net als bij Google. Nieuws wordt boven de zoekresultaten gezet – net
als bij Google. Zelfs onder de motorkap zijn er overeenkomsten. Net
als bij Google is het voor MSN Search belangrijk hoe vaak een website
op internet wordt genoemd. Hoe meer verwijzingen, hoe hoger de site
scoort in het antwoordenlijstje. Net als bij Google bevat MSN een
kopie van elke pagina en - handig als een site even niet te bereiken
is.

Volledig nieuw is dat zoekresultaten gefilterd kunnen worden op
actualiteit en populariteit. Met een schuifbalk is het mogelijk om
alleen niet zo populaire sites te laten zien en die mogelijkheid zet
een antwoordenlijstje letterlijk op z’n kop. Ook kan gezocht worden op
net ververste sites of juist sites zonder wijzigingen. Dat laatste is
handig voor het zoeken naar encyclopedische informatie.

De antwoorden van Google en MSN verschillen behoorlijk.

Op populaire zoekwoorden, zoals hotel of sex, is de overlap hoogstens
25%. Dat betekent dat wie alleen Google gebruikt tientallen miljoenen
zoekresultaten mist. Wie naast MSN Search en Google ook nog eens
Alltheweb.com gebruikt, beschikt over ruim 15 miljard verschillende
bronnen. Opmerkelijk is dat MSN Search ongeveer 30% minder
Nederlandstalige antwoorden geeft dan Google. Misschien is dat
tijdelijk zo.
Huza
Moderator
Uiterst actief in forum

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: dinsdag, 01.02.05 15:25 »

Als je naar de aantallen kijkt van de zoekresultaten in MSN-Searche en Google is MSN een hele kleine:

Zoeken op trefwoord "Voelspriet":

MSN: 13.007 resultaten (0,09 sec).

Google: 94.700 resultaten (0,24 sec).

MSN dus wel wat sneller maar ik wordt er tot nu toe niet enthousiast van.

Denk trouwens wel dat Ilse voorgoed een kleine is. Ze proberen van alles maar zonder resultaat. Welke concurerende machine's hebben we nog meer?

Jan.

Henk van Ess
Voelspriet.nl
Webmaster Voelspriet
Uiterst actief in forum

Webmaster Voelspriet

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: dinsdag, 01.02.05 15:26 »

Yahoo/Alltheweb/AltaVista geven ook nog weer eens afwijkende resultaten.
Huza
Moderator
Uiterst actief in forum

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: dinsdag, 01.02.05 15:31 »

Wie geeft de meeste? Het zal me niets verbazen als Google met die 94000 resultaten bovenaan het lijstje staat. Is er nou écht iemand die denkt dat zoekmachines "zomaar" voorbij Google komen? Ik niet.

Henk. Leuk stuk in de krant en nog mijn felicitaties voor je nieuwe record.

Jan.
« Laatste verandering: dinsdag, 01.02.05 15:36 door Huza » Gelogd

jhonnie
Uiterst actief in forum

Ik gebruik google.nl, want dat is de minst slechte

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: dinsdag, 01.02.05 15:45 »

Yahoo/Alltheweb/AltaVista geven ook nog weer eens afwijkende resultaten.

Henk is het niet zo, dat nu yahoo Alltheweb en Altavista heeft overgenomen je beter yahoo kunt gebruiken? Dat is zeg maar toch de baas boven baas?

Of is er nog veel verschil?

Zoeken is zoeken
Huza
Moderator
Uiterst actief in forum

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: dinsdag, 01.02.05 16:12 »

Henk,

Denk dat veel mensen jaloers mogen en kunnen zijn op zo'n uit de hand gelopen hobby Lachebek

Jan.

P.S. Hoe laat?

rick74
Uiterst actief in forum

ik gebruik voelspriet

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: dinsdag, 01.02.05 16:13 »

Ook hier een stukje over het online gaan van msn search
http://money.cnn.com/2005/02/01/technology/microsoft_search.reut/index.htm?cnn=yes

Een ding begrijp ik niet, als ik op zoeken druk in ie krijg ik nog steeds de oude zoekresultaten Verbaasd
« Laatste verandering: dinsdag, 01.02.05 16:20 door rick74 » Gelogd

Huza
Moderator
Uiterst actief in forum

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: dinsdag, 01.02.05 16:54 »

Rick,

Als je waar op zoeken drukt? Op die site die je neergezet hebt? Ik vat m niet...

Jan.

rick74
Uiterst actief in forum

ik gebruik voelspriet

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: dinsdag, 01.02.05 17:06 »

Dit is en stuk van cnn over de nieuwe search engine.

Ze zeggen online te zijn gegaan maar als je in internet explorer in de standaardbalk op zoeken drukt krijg je de oude inktomi msn machine met oude resultaten voorgeschoteld terwijl sea search wel de nieuwe resultaten  geeft

Huza
Moderator
Uiterst actief in forum

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: dinsdag, 01.02.05 18:09 »

Euhm, ik snap je nog niet helemaal. Bedoel je dat het alleen werkt via  http://search.msn.nl/ en nog niet via een andere optie als bijv. een toolbar?

Jan.

rick74
Uiterst actief in forum

ik gebruik voelspriet

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: dinsdag, 01.02.05 18:26 »

het werkt nog niet met de standaardknop zoeken in ie, waarmee je een links een zoekveld krijgt

Pagina's: 1 2 3 » Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte