Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren

+  Henk van Ess heet u welkom bij Voelspriet.nl Zoekforum en Zoektips
|-+  Nieuws
| |-+  Actueel (Beheerder: Henk van Ess)
| | |-+  Meer over uitzending van Zembla over Google
0 Geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 » Omlaag Print
Auteur Topic: Meer over uitzending van Zembla over Google  (gelezen 9281 keer)
Henk van Ess
Voelspriet.nl
Webmaster Voelspriet
Uiterst actief in forum

Geslacht: Man

Webmaster Voelspriet

Bekijk profiel WWW
Meer over uitzending van Zembla over Google
« Gepost op: donderdag, 30.03.06 10:59 »

Op deze plek kan vanaf 21.15 uur gereageerd worden op de uitzending Google Geheimen van Zembla. Of ga naar de site van Zembla zelf, http://debatplaats.vara.nl/forum/listthreads?forum=194179
« Laatste verandering: vrijdag, 31.03.06 00:11 door Henk van Ess » Gelogd
Henk van Ess
Voelspriet.nl
Webmaster Voelspriet
Uiterst actief in forum

Webmaster Voelspriet

Bekijk profiel WWW
Re: Reacties op uitzending van Zembla over Google
« Antwoord #1 Gepost op: donderdag, 30.03.06 21:12 »

In de documentaire komen diverse organisaties langs. Via deze links vindt u meer informatie over hen.

Info nieuw systeem
www.informationbuilders.nl

College Bescherming persoonsgegevens
www.cpbweb.nl

Nico Van Eijk:
http://www.ivir.nl/medewerkers/vaneijk.html

Henk van Ess (AD)
www.voelspriet.nl

www.ad.nl
Interview Kohnstam n.a.v. ZEMBLA

Van de Bunt-Kokhuis
http://www.vdbconsulting.com/overons/adviseurs/svandebunt.htm

Paul Aelen
www.checkit.nl

Michon Cirkel
www.interXL.com en www.franklin.nl

Paul Jongsma
www.webtic.nl

(met dank aan Zembla)
Henk van Ess
Voelspriet.nl
Webmaster Voelspriet
Uiterst actief in forum

Webmaster Voelspriet

Bekijk profiel WWW
Re: Reacties op uitzending van Zembla over Google
« Antwoord #2 Gepost op: donderdag, 30.03.06 21:12 »

De juridische verklaring van Google over censuur in China

http://mmwizards.vara.nl/vara.nl/attachment.db?session=cloud_mmbase+308703
Jammer
Uiterst actief in forum

Saus bij?

Bekijk profiel WWW
Re: Meer over uitzending van Zembla over Google
« Antwoord #3 Gepost op: donderdag, 30.03.06 21:37 »

Toevallig net een stukje op mijn eigen site gezet.
Maar even een linkje want heb geen zin om alles weer om te moeten zetten naar UBB
http://www.ulco.nl/160/manipulatie-van-zembla

Nog even een toevoeging toch maar:
Er zaten een paar goede punten in het programma, de "gebruikersprofielen" vind ik ook toch zeker wel deels in strijd met de privacywetgeving. Zeker doordat een IP wel degelijk persoonsgebonden informatie meedraagt. Aangezien de verkregen info Nederlands is valt die m.i. toch wel onder de "Wet bescherming persoonsgegevens".

In hoeverre zoekresultaten in de standaard Google persoons-/IP gebonden zijn heb ik weinig inzicht in. Ik denk dat dit eigenlijk wel meevalt.

Helaas, de goede punten werden weer overspoeld door een berg dingen die gewoon absoluut niet klopten. Dit keer was ik het overigens wel eens met wat jij (Henk) vertelde ;-)
« Laatste verandering: donderdag, 30.03.06 21:42 door Jammer » Gelogd

HitProf
Vriend(in) van Voelspriet tot 1 juli 2009
Uiterst actief in forum

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: donderdag, 30.03.06 22:10 »

Best mogelijk dan Marc Duijndam niet precies weet hoe lang welke gegevens bewaard worden, maar een cookieduur tot 2038 is misschien een aanwijzing. Denk ook nog maar even aan het oorspronkelijke plan om g-mails "eeuwig" te bewaren, zelfs als je ze gedelete had.

Als je zo ongelukkig bent om een Google Account te hebben worden helemaal al je gegevens aan elkaar geknoopt. Nog erger als je een bedrijf bent en een AdWords account hebt: dan zijn je advertentieuitgaven ook nog te koppelen aan je zoekgedrag.

Astrid van der Vleut
HitProfs Zoekmachine Marketing

SEO Consultancy & Professional AdWords Advertising
Henk van Ess
Voelspriet.nl
Webmaster Voelspriet
Uiterst actief in forum

Webmaster Voelspriet

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: donderdag, 30.03.06 23:38 »

Heb pas net de uitzending gezien. Twee opmerkingen:

* de IP-tracering was te zwaar versimpeld. IP nummer check, zie www.domeindelver.nl, geeft voor de gemiddelde consument gewoon de computergegevens van Planet/Casema etc. en niet persoonlijk adres. De trefkans is hoger bij eigen domeinnamen, maar de meeste consumenten hebben geen eigen domeinnaam - hoogstens een plekje bij een ander

* de term 'illegaal' bij een vraag over zoekmachine optimalisatie snap ik niet: er is geen wetgeving op dit vlak

Op Tweakers (techneuten) lees ik opvallend ingetogen reacties
http://tweakers.net/nieuws/41830/Nederlandse-overheid-onderzoekt-Google.html

Een 75-jarig familielid van mij hield het al na tien minuten gezien. ,,Ik snap er niks van''.

Maar voor het overige vond ik het prima: mooi vorm gegeven, interessant thema. Voor de echte kenners is het allemaal veel te kort door de bocht, maar ik denk dat onder de 491.000 kijkers van gisteravond vooral mensen zitten die Google af en toe en graag gebruiken.
« Laatste verandering: vrijdag, 31.03.06 11:30 door Henk van Ess » Gelogd
HitProf
Uiterst actief in forum

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: donderdag, 30.03.06 23:49 »

Op het Zembla forum zijn de reactie héél anders.

http://debatplaats.vara.nl/forum/listthreads?forum=194179

Astrid van der Vleut

Henk van Ess
Voelspriet.nl
Webmaster Voelspriet
Uiterst actief in forum

Webmaster Voelspriet

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: donderdag, 30.03.06 23:59 »

Daar knettert het flink... wat zijn we in dit forum toch braaf Lachebek (lees: te deskundig).

Ik vond dit wel een leuke:

Citaat
Naar mijn idee zal een Peer-2-Peer zoekmachine het probleem (incl. China) oplossen. Zodat geen enkel bedrijf een monopoly heeft!
« Laatste verandering: vrijdag, 31.03.06 00:02 door Henk van Ess » Gelogd
eurlings
Uiterst actief in forum

Ik gebruik Voelspriet.nl en Opmax.nl/blog

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: vrijdag, 31.03.06 11:04 »

Ik vond de tendens van Zembla wel vreselijk (links) dreigend. Dreigende muziek op de achtergrond. Google Directeur laten zweten op de vraag aangaande China en bats meteen de vlag op de achtergrond. Ik zag zelfs Henk zweten of kwam dat door te lampen Knipoog?

Waar ik wel erg nieuwsgierig naar ben en interessant vind, is de public en secret search. Wie weet waar ik dat kan vinden?

Klopt het dat je in de V.S. wel persoonsgegevens mag inzien op IP-adres en dergelijke zoals de prive - detective beweerde in zijn oude BMW? volgens mij kan dat helemaal niet? Of is het dezelfde data die SIDN ook weergeeft?

groet
Mark
www.acquiva.nl

Met vriendelijke groet,

Mark Eurlings
Opmax SEO No Cure ? No Pay 100% Transparant!
www.opmax.nl
Henk van Ess
Voelspriet.nl
Webmaster Voelspriet
Uiterst actief in forum

Webmaster Voelspriet

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: vrijdag, 31.03.06 11:20 »

Ja het was behoorlijk warm en ik zat tegen een griepje aan. Aan schminken doet men niet bij Zembla ;Lachebek Bovendien vond ik dat ze veel bronnen wel bijzonder close-up in beeld namen, maar dat is ongetwijfeld een uiting van mijn ijdelheid.

Overigens heb ik bijna vier uur met ze gesproken. Veel is daardoor niet gemeld, da's natuurlijk logisch. Een paar dingen die ik hier nog even kwijt wil:

- De censuur in China oogt ver weg. Dichterbij, in Nederland, Frankrijk en Duitsland, wordt ook informatie weggefilterd. Ik zal daar nog eens een aparte thread over beginnen.
- Ik ben groot voorstander van het gebruik van meerdere zoekmachines. Google is ideaal voor het vinden van opinieleiders, andere zoekmachines zijn juist weer beter in het vinden van nieuws, weblogs of obscure bronnen.  Vergelijk maar eens de grote verschillen tussen zoekmachines op http://ranking.thumbshots.com/

- De kracht van goed zoeken. Wie slimme vragen stelt, krijgt een veel kleiner antwoordenlijstje. Daarmee manipuleer je je eigen volgorde. Door de mogelijkheden van Google goed te onderzoeken, kun je veel gerichter en sneller informatie opdiepen. Zie ook een minicursus op http://www.searchbistro.com/index.php?/archives/39-Hacking-With-Google-And-Other-Free-Courses.html

Het verhaal van de detective is zwaar aangezet. Je zag dezelfde bron (domain dossier) in beeld als je ook gewoon hier kan raadplegen, www.domeindelver.nl (daar werk ik mee samen). Er is dus niet iets nieuws of zo. Met dit soort tools achterhaal je het adres achter een IP-nummer. Bij de gewone consument is dat weinig spectaculair, want je krijgt te zien dat Planet of Casema er achter zit. Alleen als je een eigen domeinnaam hebt, is het interessant. In Domain Dosssier zit ook een koppeling naar SIDN.

Public en non public search: dat kan je desgewenst instellen bij software van Google om data te doorzoeken, waarvan de publieksversie Google Desktop Search nog de bekendste is. Zie http://www.informationbuilders.nl/news/pb_05/iw_iway_google.html voor het bedrijf dat is genoemd in de uitzending.
« Laatste verandering: vrijdag, 31.03.06 12:42 door Henk van Ess » Gelogd
Burgmaster
Uiterst actief in forum

Ik gebruik Voelspriet.nl

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: vrijdag, 31.03.06 11:54 »

(vanmorgen gepost op een andere draad, maar hioer beter op z'n plaats:)

Die uitzending gisteren ging bij een aantal onderwerpen wel erg kort door de bocht. Het doel van het programma leek wel om ons allemaal ongerust te maken over de macht van Google. Ik had gehoopt op een objectieve documentaire, dit was meer een laten-we-met-z'n-allen-ongerust-worden actie.

Wel leuk was die SEO'er die er openlijk voor uit kwam dat hij ongeoorloofde truuks had gebruikt om zijn sites in Google op te pimpen (met alle gevolgen van dien). Goeie reclame voor hemzelf.
Hij beweerde daarna dat hij aan Google rustig heeft kunnen uitleggen dat het om experimenten ging (leuk voor de klanten), waarna google de sanctie weer ophefte...en dat geloof ik dus niet zo.

ceeswing
Aktief forumlid
*

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: vrijdag, 31.03.06 12:03 »

Ik heb de uitzending deels bekeken.
Jammer dat Zembla er een eigen draai aangeeft.

Ben trouwens nog steeds op zoek naar
een webpagina die een IP omzet naar een straat + huisnummer Grijns

En die bestaat hoor volgens Zembla Lachen

SK
Bezoeker sinds 2004
Uiterst actief in forum

I love Voelspriet!!

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: vrijdag, 31.03.06 12:04 »

Deze site werd gebruikt om zogenaamd het fysieke adres te vinden aan de hand van een IP adress http://centralops.net/co/DomainDossier.aspx?dom_whois=1&net_whois=1&dom_dns=1
HitProf
Uiterst actief in forum

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: vrijdag, 31.03.06 12:10 »

Het ging om een bbeyond adres als ik goed heb opgelet. Best mogelijk dat die wel op naam te achterhalen zijn.

Die spammer was onze welbekende Franklin: http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php/topic,1082

Astrid van der Vleut

Burgmaster
Uiterst actief in forum

Ik gebruik Voelspriet.nl

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: vrijdag, 31.03.06 12:10 »

Nog even klagen over het paniek zaaien van Zembla:

"Google bepaald zelf welke resultaten bovenaan de SERPs komen"...logisch, het is ook hun site.
"Google bewaard zoekgegevens en IP adressen van alle gebruikers"...ja natuurlijk doen ze dat. Ik bewaar ook alle gegevens van de gebruikers van mijn site, elke webmaster doet dat in meer of mindere mate.
"Google schendt de privacy door gebruikersprofielen aan te maken"...naar mijn mening net zoveel als de bakker om de hoek die na het herkennen van mijn gezicht weet welk brood ik wil hebben.

Pagina's: 1 2 » Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte