Sowieso vind ik google earth een enorm handige tool. Wij zijn op zoek naar huizen en om even te kijken hoe de ligging is, kun je vanuit de lucht alles redelijk goed zien.
Wat ik mij afvraag. Google mag de detalfoto natuurlijk niet te scherp presenteren, dat zou inbreuk op privacy zijn, maar zouden die medewerkers van Google misschien meer kunnen dan wij en tot in mijn biertje op de buitentafel kunnen zoomen?
De enige geschiedenis die je kunt beïnvloeden, is geschiedenis die je nu maakt.
TNO is er naar eigen zeggen in geslaagd de grootste digitale foto ter wereld te maken. De foto heeft 2,5 miljard pixels en is 7,5 gigabyte zwaar.
"Met moderne camera's kunnen probleemloos foto's van vijf megapixels worden gemaakt. Afgelopen maand is echter een foto genomen die een factor 500 groter is: 2,5 gigapixels", aldus het onderzoeksinstituut. Als de foto met een resolutie van 300 dpi zou worden afgedrukt, heeft het een formaat van 6,67 bij 2,67 meter.
De foto is in augustus gemaakt vanaf het gebouw van de TU Delft. Voor de foto is geen speciale camera gebruikt. Wel is een extra sterke lens gebruikt (400 mm, equivalent met 600 mm bij een 35 mm camera).
In totaal zijn zeshonderd detailfoto's genomen die elkaar telkens deels overlappen. Dankzij beeldbewerking zijn de foto's aan elkaar geplakt tot één reusachtige foto van 78.797 bij 31.565 pixels. Om dit resultaat te bereiken zijn vijf high-end pc's gedurende drie dagen aan het rekenen gegaan.
De foto toont volgens het TNO heel veel details. "Zo zijn bijvoorbeeld de ramen van verschillende ministeries in Den Haag te tellen." Om de foto op internet enigszins hanteerbaar te maken, is een lichte versie van de panoramafoto gepubliceerd op Tno.nl/gigapix.
Jammer genoeg werkt de link niet meer, misschien een leuke zoekactie op de foto op te sporen???.