Maakt een door de EU gefinancierd alternatief voor Google kans op een enorm succes? Ik denk het niet, vertelde ik zojuist op BNR Nieuwsradio, http://www.bnr.nl. Beluister het item op http://www.voelspriet.nl/google.mp3 (Doe SAVE AS en bewaren, dan pas luisteren). Mark Beekhuis maakte de reportage van pakweg 4 minuten.
Frankrijk heeft het initiatief genomen om een Europese zoekmachine te bouwen. Quaero moet de Amerikaanse superioriteit van Google op internet bestrijden. Tegelijkertijd moeten surfers ermee naar beeld en geluid kunnen zoeken. Duitsland gaat nu met grote bedrijven als Siemens en SAP het voortouw nemen. Google werd groot op eigen kracht. Quaero roept: laten we Google verslaan. Hmm. Tot op heden hebben de initiatiefnemers weinig waargemaakt. Een pilot van Quaero - 'de Google-killer' genoemd - is vorig jaar in allerijl offline gehaald.
Hieronder een niet eerder gepubliceerd interview over hetzelfde onderwerp, gemaakt door Sicco Wittermans voor het ter ziele gegane blad Pitch:
Quaero moet ook alle multimedia als video en audio doorzoeken. Is dat mogelijk?
Het staat nog in de kinderschoenen, want er zijn maar weinig experimenten geweest met het automatisch herkennen van informatie op video en audio. Voorlopig moet elk stukje multimedia nog handmatig worden voorzien van informatie over de inhoud. Dit zogenaamde taggen is heel bewerkelijk - veel arbeidsintensiever dan webpagina's opslaan. Maar het lukt wel steeds beter door verbeteringen in categorisering van video, bijvoorbeeld op video.google.com en Yahoo Video Search. En natuurlijk de vrijwillige tags dankzij Web 2.0
Ook moeten teksten, foto’s en audiovisueel materiaal uit bibliotheken en archieven worden geïndexeerd. Hoe ver staan de Amerikaanse zoekmachines daarmee?
Google werkt samen met het National Film Archive en samenwerking met andere instituten komen er aan. De angst voor misbruik van archieven is groot. Ik denk dat Google het netjes aanpakt door doorgaans goed samen te werken met belanghebbenden.
Frankrijk wil ook af van de Engelstalige oppermacht op internet door taalonafhankelijk te zoeken. Nobel streven, maar slagen ze erin zulke techniek te ontwikkelen?
Ik geloof er niks van. Op het moment dat eindelijk alle neuzen binnen die chaotische organisatie van Quaero dezelfde kant op staan, hebben de concurrenten allang weer wat nieuws bedacht. De strijd tussen Google, Yahoo en MSN is moordend en leidt voortdurend tot nieuwe innovaties. Wie vooraf roept: dat gaan we aanpakken en vervolgens niets laat zien, moet wel van enorm goede huize komen om het later wel waar te maken. Neemt Quaero elke dag tien nieuwe mensen aan, zoals Google doet? Ik denk het niet.
De komende vijf jaar moet hiervoor zo’n 360 miljoen euro vrijgemaakt worden. Redden ze het daarmee?
Een lachertje. Een fractie van het budget dat Google besteedt aan innovatie.
Hoeveel onderzoeksgelden besteden de grote concurrenten eigenlijk aan r&d?
Google gaf alleen al in 2004 225 miljoen dollar uit. Yahoo in datzelfde jaar 368 miljoen. De uitgaven zijn sindsdien alleen maar gestegen. Je ziet dat deze firma's het bedrag voor vijf jaar onderzoek aan Quaero ruimschoots in één enkel jaar uitgeven.
De helft van het geld moet opgebracht worden door de overheid. Is dat geen oneerlijk concurrentie?
Zonde van het geld. Ik ken geen wereldwijde innovatie op het web die tot stand is gekomen dankzij Europees overheidsgeld. Ik hoop natuurlijk op een primeur, maar verwacht die niet. Geslaagde zoekproducten zijn vooral voortgekomen uit de passie van de programmeur, niet uit de subsidiezak van de EU.
Het plan is afkomstig van Chirac en wordt een samenwerking tussen Frankrijk, Duitsland en andere Europese landen. Is de Europese bureaucratie wel geschikt voor zo’n innovatieve onderneming?
Nee. Elke maand verschijnen er een of meer nieuwe zoekproducten. Dat vereist een zeer dynamisch bedrijf dat snel de bakens kan verzetten, dat dagkoersen fietst, en die ook wint. Een tweede Google kun je niet plannen.
Waarom zijn Europese ondernemingen niet al met een succesvol project op de proppen gekomen?
Ik vind de alternatieve zoekmachine Alltheweb toch wel een succes hoor. Dit Noorse, beursgenoteerde bedrijf is nu onderdeel van Overture dat weer onderdeel is van Yahoo.
Dus toch weer in Amerikaanse handen.
Ja.
Googlifisering staat voor sommige critici voor Amerikanisering. Is het echt nodig dat er een Europese tegenhanger komt?
Nee. Zoeken naar een fietsenmaker in Amersfoort of een kinderwagen in Harlingen gaat nog steeds veel gemakkelijker via een buitenlandse zoekmachine dan met eigen Europese waar. Ik heb studenten van de Universiteit van Utrecht dat eens laten onderzoeken; Google vindt twintig keer zoveel als alle Nederlandstalige zoekmachines bij elkaar en is kwalitatief nog beter ook
In 1994 vroeg Berners Lee subsidie voor oprichting van het World Wide Web aan de Europese Commissie. De commissie vond het niet relevant en wees het verzoek af. De Amerikanen zagen het belang er wel van in. Zij financierden het gretig. Is de internetachterstand van Europa sindsdien onoverbrugbaar?
Er zijn zat Europeanen die werkzaam voor Google, Yahoo, AOL, MSN of andere zoekdiensten. Aan de kennis hoeft het niet te liggen.

Auteur