Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren

+  Henk van Ess heet u welkom bij Voelspriet.nl Zoekforum en Zoektips
|-+  Nieuws
| |-+  Actueel (Beheerder: Henk van Ess)
| | |-+  Vrij spel voor pestkoppen
0 Geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 » Omlaag Print
Auteur Topic: Vrij spel voor pestkoppen  (gelezen 25310 keer)
Henk van Ess
Voelspriet.nl
Webmaster Voelspriet
Uiterst actief in forum

Geslacht: Man

Webmaster Voelspriet

Bekijk profiel WWW
Vrij spel voor pestkoppen
« Gepost op: maandag, 13.08.07 12:43 »

Voelspriet heeft vandaag op http://www.caveyourtrolls.com de plannen ontvouwd voor software die pestkoppen op internetfora buiten spel zet. Het idee achter Cave Your Trolls staat haaks op de bekende aanpak van vervelende berichten van beroepszeurders, querulanten en andere zogenoemde trollen. Doorgaans worden de reacties van vervelende mensen verwijderd door moderatoren.

Cave Your Trolls doet dat juist niet. De trol krijgt juist alle ruimte om te klieren, maar niemand anders ziet het. Lees de details op:

http://www.caveyourtrolls.com

Zie ook het stuk in dagblad Spits van vandaag:

AMSTERDAM –– De populariteit van stamboomonderzoek neemt toe in Nederland. Dit nieuwtje stond op een nieuwssite begin augustus. Al na een aantal reacties op dit bericht bleek de discussie ineens te gaan over het aantal buitenlanders in Nederland. Heeft stamboomonderzoek iets te maken met het aantal ’buitenlanders’ in Nederland? Nee. Wat de aanleiding ook is, echte zeikerds vinden altijd wel een manier om hun ei kwijt te kunnen.
Internet is tegenwoordig een ’behoorlijk belangrijke’ plaats geworden om te zeuren, meent internetdeskundige Henk van Ess, tevens oprichter van www.voelspriet.nl. Elke dag plaatsen duizenden Nederlanders hun gezeur online. „Het gaat zo makkelijk, lekker kankeren, schelden, tieren of ouwehoeren zonder dat iemand je ziet en zonder dat je je naam hoeft te geven.” Populaire onderwerpen zijn vooral sport, politici, buitenlanders, dienstverleners, geloof, seks en bizar nieuws.
Waarom is het nou zo’n populaire bezigheid om te zeiken op internet? Ambroos Wiegers van GeenStijl vergelijkt het met alleen in de auto zitten. „Het is laagdrempelig en snel.” Sommige zeikerds lijken er hun beroep van te maken en posten de hele dag door. Dit worden dan ook ’trollen’ genoemd. De drang om te zeuren via internet heeft volgens Van Ess geen andere achterliggende reden dan die van de zeikerd in de kroeg, in de dokterswachtkamer of op het theekransje van de buurvrouw: „Het gaat meestal om mensen die in hun eigen leven te weinig aandacht krijgen van anderen.”
En als er dan helemaal niemand hapt op die schreeuw om aandacht, zelfs niet op internet, gaat de aandachtstrekker over op zelfkastijding. Per e-mail ontvangt een werknemer dreigbrieven en doodsbedreigingen, wat hij aan zijn baas meldt. Na onderzoek blijkt dat de persoon zelf de auteur van de haatmail is. „Het afgelopen jaar is dat zeker twaalf keer gebeurd”, aldus Van Ess.
Vooral de websites van kranten en fora worden bestookt door de beroepszeiker, zo ook het grootste online forum van Nederland, FOK!. Hoeveel zeurreacties zij op een dag binnen krijgen, daar hebben ze geen weet van, meent woordvoerder Daniëlle Gordens. „Trollen zijn nooit geheel uit te bannen, vrees ik. Gelukkig worden die users door niemand serieus genomen en worden berichten, zo nodig, door onze moderators verwijderd.” Bij GeenStijl kennen ze de trol die onder meerdere accounts inlogt en reageert, waardoor het lijkt alsof zijn stelling heel veel aanhangers heeft.

Van Ess is op dit moment bezig met de ontwikkeling van ‘Cave the troll’-software (Stop de pestkop in een grot). „Deze software gaat uit van het idee dat er altijd trollen zullen bestaan zolang er mensen zijn. De eigenaar van de website kan met de software de vervelende reactie gewoon laten staan. Het enige wat hij moet doen, is het vakje ‘Cave this’ aanvinken. Op dat moment ziet de trol zijn eigen reactie wel, maar alle andere bezoekers niet. Op die manier kan een trol gewoon blijven klieren zonder dat hij anderen tot last is.” Trol blij, wij blij. Tot die tijd blijft het gewoon negeren, niet happen op de trol en hard doorwerken voor de moderators.

KADER:
Oorlog in trollenland
Het begon op de eigen website van Lucas de Linkse Lul. Ene Wim Heitinga plaatste wel heel vaak een reactie. Toen Lucas de Linkse Lul werd aangenomen bij GeenStijl, werd deze website het nieuwe doelwit van Wim. Dit viel ook andere ’reaguurders’ (posters op GeenStijl, red.) op, waarna elke anonieme trol de naam Wim Heitinga ging gebruiken. „Tegenwoordig is Wim Heitinga gewoon een metafoor voor elke idioot of anonieme trol die zeikt op internet”, aldus Bert Brussen, voorheen bekend als Lucas de Linkse Lul. De enige echte Wim Heitinga houdt nu via de weblog van Volkskrant een eigen blog bij, waarop hij tegengas biedt aan GeenStijl. Één van de trollen op zijn weblog is, u raadt het al, niemand minder dan Brussen.

« Laatste verandering: maandag, 13.08.07 21:38 door Henk van Ess » Gelogd
Tonnie
Uiterst actief in forum

Welkom bij Voelspriet.nl

Bekijk profiel WWW
Re: Vrij spel voor pestkoppen, maar niet heus
« Antwoord #1 Gepost op: maandag, 13.08.07 13:53 »

Prachtig initiatief Henk!

Toen ik de site zag moest ik wel even lachen, de gedachte 1 april kwam onmiddelijk bij me op.  Lachen

Tonnie Lubbers
Webdesign - SEO advies
Henk van Ess
Voelspriet.nl
Webmaster Voelspriet
Uiterst actief in forum

Webmaster Voelspriet

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: maandag, 13.08.07 13:58 »

Ja, het ziet er wat cheesy uit Knipoog Maar in dit stadium wil ik niet te gewichtig doen en vooral programmeurs enthousiasmeren. De eersten hebben zich al gemeld. Ben heel benieuwd en ik hou jullie op de hoogte. Tonnie, ik heb trouwens de About even aangepast met de vraag 'So this is a joke?'
« Laatste verandering: maandag, 13.08.07 14:05 door Henk van Ess » Gelogd
Tonnie
Uiterst actief in forum

Welkom bij Voelspriet.nl

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: maandag, 13.08.07 14:08 »

Lachen

Tot slot nog een tip. Misschien heb je er al over nagedacht, maar neem bij het programmeren ook meteen de mogelijkheid mee de posting uit de zoekmachines te houden. Blijft het forum ook van buitenaf betracht netjes en schoon.  Knipoog

Tonnie Lubbers
Webdesign - SEO advies
Henk van Ess
Voelspriet.nl
Webmaster Voelspriet
Uiterst actief in forum

Webmaster Voelspriet

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: maandag, 13.08.07 14:31 »

Niet aan gedacht, maar toch in voorzien. Het zit zo in elkaar dat Googlebots etc. de posting ook niet te zien krijgen... alleen dus de pestkop zelf.
« Laatste verandering: maandag, 13.08.07 14:33 door Henk van Ess » Gelogd
Eric Hennekam Agora
Vriend(in) van Voelspriet tot 1 juli 2009
Uiterst actief in forum

docent archiefonderzoek én Internet

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: maandag, 13.08.07 14:45 »

Geniaal is mijn eerste reactie.
Je bewijst de Internet gebruikers een grote dienst als dit lukt.

Voelspriet wijst de digitale weg
Henk van Ess
Voelspriet.nl
Webmaster Voelspriet
Uiterst actief in forum

Webmaster Voelspriet

Bekijk profiel WWW
Re: Vrij spel voor pestkoppen
« Antwoord #6 Gepost op: dinsdag, 14.08.07 14:02 »

Vanavond tussen 20.00 en 21.00 wordt aan het ideetje aandacht besteed op Radio 1 door de TROS in de uitzending van Radio Online.
whatsit
Weinig aktief
*

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: dinsdag, 14.08.07 21:39 »

Briljant! (and potentially very funny!)  Grijns

Ik heb alleen een vraag... ik ben moddereter op een PHP-BB forum. Is het daar ook geschikt voor? en zo nee: Komt er ooit een versie die dat wél is?

Vast bedankt voor de reactie.
Henk van Ess
Voelspriet.nl
Webmaster Voelspriet
Uiterst actief in forum

Webmaster Voelspriet

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: dinsdag, 14.08.07 22:37 »

Ik probeer zoveel mogelijk forasoftware te ondersteunen, PHB BB is natuurlijk een bekende en zit in mijn top 5 van things to do.
Henk van Ess
Voelspriet.nl
Webmaster Voelspriet
Uiterst actief in forum

Webmaster Voelspriet

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: dinsdag, 14.08.07 22:38 »

Beluister nu de uitzending over dit onderwerp (Radio 1, www.radio-online.nl )

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/radio1/tros/radioonline/20070814-20.wma?start=12:39

Henk van Ess
Voelspriet.nl
Webmaster Voelspriet
Uiterst actief in forum

Webmaster Voelspriet

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: woensdag, 15.08.07 13:48 »

Een langer verhaal over Cave Your Trolls heb ik zojuist gepost op De Nieuwe Reporter, zie http://www.denieuwereporter.nl/?p=1104
Henk van Ess
Voelspriet.nl
Webmaster Voelspriet
Uiterst actief in forum

Webmaster Voelspriet

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: vrijdag, 17.08.07 10:59 »

De eerste plug-in is klaar voor Wordpress (beta, meer een proof of concept). Download 'm gratis op http://www.caveyourtrolls.com/information_links/information_links.htm
Henk van Ess
Voelspriet.nl
Webmaster Voelspriet
Uiterst actief in forum

Webmaster Voelspriet

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: vrijdag, 17.08.07 15:36 »

Zie ook http://www.webwereld.nl/articles/47618/nederlandse-plug-in-tegen--trollen-.html
Henk van Ess
Voelspriet.nl
Webmaster Voelspriet
Uiterst actief in forum

Webmaster Voelspriet

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: maandag, 20.08.07 13:58 »

En dit, alhoewel ik dit keer De Telegraaf niet eens gesproken heb, en toch wordt geciteerd:
http://www.telegraaf.nl/digitaal/69180591/Software_isoleert_forum_zeikerds.html
emiel.kamzol
Weinig aktief
*

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: dinsdag, 21.08.07 11:12 »

Het Initiatief vind ik geweldig. Maar helpt dit ook niet een bepaald censuur in de hand. Je kunt natuurlijk ook de gebruikers die kritisch op een artikel/mening reageren kenmerken als "trol". En een vraagje, ziet de gebruiker dat hij/zij is gekenmerkt als "trol"?
Pagina's: 1 2 » Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte