@302GT (met wie heb ik het genoegen?)
Goed dat je de gedragscode zoekmachinemarketing onder de aandacht brengt; ook vanuit de kant hoe jij het interpreteert.
Ik begrijp dat het zo over kan komen dat de IAB Taskforce Search met deze gedragscode 'blackhats vrij spel geeft', maar je begrijpt ook dat het tegenovergestelde natuurlijk de doelstelling is.
Probleem: definitie blackhatEen probleem met het verbieden van 'blackhat' technieken is dat er geen duidelijke definities zijn.
Een bekend vorbeeld is 'cloaking', waarbij je een zoekmachine andere content voorschotelt dan een bezoeker. Google stond dit nooit toe, maar sinds 2008 biedt Google uitgevers het 'First click free' programma aan.
Zie Google definitie van cloaking:http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=66355Volgens bovenstaande definitie is 'First click free' wel degelijk cloaking, maar het is dus wel toegestaan door Google.
Meer informatie First click free: http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=nl&answer=74536Dit voorbeeld geeft ook aan de zoekmachines en technieken zich zeer snel ontwikkelen. En het is veel waardevol om deze ontwikkelingen van wat wel en niet is toegestaan over te dragen aan opdrachtgevers.
Het randje opzoekenEr zijn echter opdrachtgevers die het randje willen opzoeken, met name in competitieve markten.
Belangrijk is daarbij dat zoekmachinemarketingaanbieders duidelijk aan hun opdrachtgevers aangeven wat consequenties kunnen zijn van technieken die niet door zoekmachines worden toegestaan.
Zoekmachinemarketing aanbieders adviseren in de praktijk nooit (uitzonderingen daargelaten) om 'blackhat' technieken toe te passen. Maar als de klant dat expliciet wil, kan (en moet) een aanbieder niet meer dan dan de consequenties aangeven. De verantwoordelijkheid ligt dan bij de klant.
TransparantieJuist deze transparantie en communicatie over 'blackhat' technieken zorgt voor bewustzijn in de markt. Dat haalt de blackhat technieken uit het duister, wat naar mening alleen maar zal bijdragen aan het voorkomen van het gebruik van blackhat technieken.
En daar probeert de gedragscode zoekmachinemarketing een steentje aan bij te dragen.
Gedragscode aanpassenMerk op dat dit versie 1 van de gedragscode is. In de loop van de tijd wordt de gedragscode waar nodig aangepast en aangevuld.
Dus wat mis jij in de gedragscode of zou jij graag anders zien?
Ps. deze reactie doe ik primair op persoonlijke titel, maar natuurlijk heb ik een dubbelrol als bestuurslid van de IAB Taskforce Search